Fundacja Ja Wisła zaprasza klasy szkolne, a także seniorów, na bezpłatne spacery lub rejsy łódkami wiosłowymi po Jeziorku Czerniakowskim.

Pływając łódkami lub wędrując pieszo brzegiem Jeziorka Czerniakowskiego poznamy min.: życie bobrów, tarliska różanki, zimowiska ropuch, zwyczaje zimorodków, miłość wydry do raków, sekrety jeży, wierność łabędzia i dowiemy się co brzmi w trzcinie. Odkryjemy liczącą 6500 lat fascynującą historię starorzecza Wisły. Przypomnimy postać Marszałka Wielkiego Koronnego Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, który po bitwie wiedeńskiej nad Jeziorkiem wystawił swój dwór. Usłyszymy o roli Jeziorka w obronie Twierdzy Warszawa, hodowli najlepszych szparagów i marzeniach o Mieście-Ogrodzie Czerniaków. Przyjrzymy się obecnemu stanowi Rezerwatu Przyrody Jeziorko Czerniakowskie, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia wody w wielkim mieście. Dzięki profesjonalnemu przygotowaniu przez Fundację Ja Wisła i zabezpieczeniu lekcji przez WOPR, uczestnictwo w rejsach jest praktyczną szkołą bezpiecznych zachowań na wodzie.

Bezpłatne zajęcia trwają 1,5 h, odbywają się od poniedziałku do piątku, w godzinach:
9.00–10.30; 11.00–12.30; 13–14.30 i 15–16.30
Zgłoszenia, zapisy i informacje: fundacja@jawisla.pl, telefon kontaktowy: 508 328 803

Miejscem zbiórki jest przystań PZW nr 56 Różanka przy ul. Statkowskiego nad Jeziorkiem Czerniakowskim, obok Stajni Hubert.
Dojazd: autobusami 159 lub 162, przystanek: Jeziorko Czerniakowskie. Z przystanku należy dojść wzdłuż ul. Gołkowskiej do Jeziorka (ok 200 m), przejść mostem na drugą stronę, skręcić w prawo i dojść brzegiem ok. 200 metrów do przystani. Prosimy o przybycie 10 minut wcześniej.

Oferta jest skierowana do grup zorganizowanych: klasy szkolne (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum), ogniska wychowawcze, a także do seniorów, np. Uniwersytety Trzeciego Wieku. Uczestnicy samodzielnie wiosłują w łódkach. Młodsze dzieci pod opieką przewodników lub nauczycieli (troje dzieci + opiekun). Łódki płyną w grupie. Wszyscy są ubrani w atestowane kamizelki ratunkowe. Rejsy zabezpiecza drużyna Stołecznego WOPR-u (2 ratowników na łodzi). Wycieczki łodziami prowadzą: Przemek Pasek (Fundacja Ja Wisła) i Dorota Zielińska (Stołeczne Towarzystwo Ochrony Ptaków).

Bezpłatne rejsy i spacery są elementem promocji ścieżki edukacyjnej wokół Jeziorka Czerniakowskiego: www.jeziorkoczerniakowskie.pl.
Projekt finansowany ze środków Budżetu Partycypacyjnego Dzielnicy Mokotów m. st. Warszawy.

Przemek Pasek
Fundacja Ja Wisła
fundacja@jawisla.pl

 

Fundacja Ja Wisła w pogodne jesienne dni zaprasza dzieci i młodzież szkolną na rejsy edukacyjne, (lub wycieczki piesze nad) Wisłą. W programie min: opowieści o Warszawie, ptakach, , drzewach, rybach w Wiśle, nauka sterowania łodzią, kotwiczenie na piaszczystej plaży, ognisko. Łódź zabiera na pokład grupę 12 pasażerów. Rejs trwa 45 minut. Uczestnicy poznają niezwykłą historię miasta Warszawy, podziwiając panoramę stolicy z perspektywy rzeki. Większe klasy dzielimy na grupy. Dla każdej mamy wiele wiślanych aktywności pod opieką animatorów. Czas trwania zajęć wynika z ilości rejsów: 45 minut, 1,5 godziny, 2 godziny 15 minut. Rejsy odbywają się we wszystkie pogodne dni. Zapraszamy na przystań Fundacji Ja Wisła przy barce Herbatnik w Porcie Czerniakowskim (vis a vis Torwaru). Na życzenie zajęcia mogą być realizowane z plaż: na Saskiej Kępie, przy Stadionie Narodowym, lub ZOO. Zajęcia są bezpłatne, dzięki dofinansowaniu projektu przez Biuro Edukacji m. st. Warszawy. Zgłoszenia telefoniczne: 503 099 975, e-mailowe: edukacja@jawisla.pl

 

Co chciałbym żeby dzieci zapamiętały z pobytu nad Wisłą:

  1. zrozumienie i przyswojenie priorytetowej potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa na wodzie i nad wodą;

zagadnienia: jak i po co prawidłowo zakłada się kamizelkę ratunkową, przygotowanie i zespołowe ćwiczenie manewru: alarm, człowiek za burtą!- obserwacja i wyławianie koła ratunkowego, sondowanie głębokości, dlaczego trzeba słuchać się kapitana, gdzie wolno palić ogniska i jak należy postępować z ogniem

  1. opanowanie umiejętności sterowania łodzią na rzece ;

zagadnienia: samodzielne, pod nadzorem sternika, prowadzenie łodzi, wybór i utrzymanie kierunku łodzi , zwroty, naukę czytania wody i podstaw locji , znak kilometrowe, przejścia pod mostami, manewry cumowania i kotwiczenia, komendy, praca w załodze, wachta, odpowiedzialność

  1. odkrycie Wisły jako przestrzeni zbudowanej z ciekawych historii;

zagadnienia: opowieść o trzymetrowych jesiotrach i wiślanym kawiorze, ile pociągów może unieść most?, dawne przeprawy przez rzekę, skarby na dnie rzeki, co nam daje Wisła dziś, dlaczego elektrociepłownia jest nad rzeką?

  1. dotknięcie wiślanej wody;

zagadnienia: Wisła pomimo że nie jest przezroczysta, jest już czysta, Gruba Kaśka i Chudy Wojtek, pobór i oczyszczanie wody, uświadomienie odpowiedzialności za stan czystości wody, budowa wzorców zachowań ekologicznych, oszczędzanie wody, kto żyje w wiślanej wodzie: sumy z Wisły, małże, rośliny, wydry i bobry

  1. spojrzenie na miasto Warszawę z perspektywy rzeki i orientacja nad Wisłą:

zagadnienia: samodzielna praca z mapą, rozpoznawanie i lokalizacja głównych punktów orientacyjnych: mostów siekierkowskiego, łazienkowskiego, Poniatowskiego, średnicowego, świętokrzyskiego, śląsko-dąbrowskiego, gdańskiego, kolejowego, Grota, Curie-Skłodowskiej, Zamku Królewskiego, Zoo, Cytadeli, Stadionu Narodowego, Centrum Nauki Kopernik, Grubej Kaśki, Elektrociepłowni Siekierki i Żerań, klasowe zdjęcie pamiątkowe na łodzi z panoramą Warszawy (lub mostem) w tle, gdzie są plaże, posługiwanie się kompasem i orientacja mapy.

  1. spotkanie z ptakami wodnymi;

zagadnienia: obserwacje ptaków przez lornetki, rozpoznawanie 5 gatunków: rybitwa rzeczna, kaczka krzyżówka, kormoran, czapla siwa, mewa śmieszka, gdzie ptaki mieszkają, co jedzą, czego chcą od człowieka? wiślane rezerwaty przyrody, obszar Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły

  1. poczucie niedosytu

zagadnienia: Wisła ma tysiąc kilometrów i skrywa jeszcze wiele ciekawych tajemnic, warto nad nią przychodzić i zarzucać wędkę poszukiwań;

 

Wszystkie dzieci pływają z nami ubrane w profesjonalne, atestowane, morskie kamizelki ratunkowe, a ich prawidłowe zakładanie jest zawsze elementem szkolenia rozpoczynającego każdy rejs. Chociaż do tej pory nigdy nie wydarzyło się, by dziecko wypadło za burtę naszej łodzi, takiej możliwości nie wolno wykluczać, kamizelka ratunkowa gwarantuje w 100% pływalność. Elementy ratownictwa wodnego, np. manewr podpłynięcia łodzią do koła ratunkowego w czasie rejsu, są standardową procedurą szkolną realizowana podczas każdego rejsu z dziećmi. Z naszych doświadczeń wynika bowiem, że dopiero wówczas, gdy dzieci same uczestniczą w szkoleniowej, pozorowanej akcji „człowiek za burtą”, zaczynają zdawać sobie sprawę ze specyfiki wymogów bezpieczeństwa na wodzie.

Tak samo sprawa wygląda z pomiarami głębokości rzeki. Dzieci często pytają się jak rzeka jest głęboka. Dopiero jednak gdy same za pomocą wiosła lub wyskalowanej tyczki sprawdzą głębokość i przymierzą narządzie pomiarowe do swojego wzrostu, zaczynają zdawać sobie sprawę z wymiaru przestrzeni wodnej pod powierzchnią rzeki.

Brak podstawowej wiedzy i własnego pozytywnego doświadczenia, wobec faktu powszechnie funkcjonujących i przekazywanych przez pokolenie rodziców mitów i stereotypów o Wiśle jako niebezpiecznym ścieku, grożącym co kilka lat powodziami, skutkuje odwracaniem się mieszkańców miasta od Wisły i niedoceniania wartości jaką niosą jej wody. Brzegi Wisły są wykorzystywane przez dorastającą młodzież głównie jako miejsce beztroskiej konsumpcji alkoholu i tłuczenia butelek.

Tymczasem główną, a nieznaną wartością Wisły dla mieszkańców miasta jest jej aspekt historyczny i kulturowy, mogący stanowić klucz do krystalizacji tożsamości młodych obywateli syreniego grodu i budowy postaw współodpowiedzialności za jej oblicze.

Czysta Wisła, stanowi ogromny potencjał rekreacyjny i wypoczynkowy, w niewielkim dziś stopniu wykorzystywany. Jako wychowanek pracowni żeglarskiej warszawskiego Pałacu Młodzieży, znam doskonale i doceniam wartość wychowania na wodzie.

Królestwo dwustu gatunków ptaków, Obszar Natura 2000 Dolina Środkowej Wisły PLB 140004, rozciągający się na całym mazowieckim odcinku Wisły wraz siecią rezerwatów przyrody rangą i wartością równy najpiękniejszym polskim parkom narodowym jest w zasięgu ręki uczniów szkół warszawskich.

 

przemek.pasek@jawisla.pl